Blog

11.10.2013 14:26

Já vím, že na to nevypadám...

.. abych reagoval na nadpis článku :) a aby ti, kteří se propracovali až sem ke mně na blog, měli možnost dozvědět se něco navíc, tak můžu prozradit, že se ani nechystám nějak se imagově posouvat směrem k tomu, co možná někteří lidé očekávají od někoho s x tituly.. jak jsem už zmínil v jednom z předešlých rozhovorů - jsem svůj a jsem na to hrdý.. no ale to asi vnímavější jedinci určitě pochopili, takže to by bylo hodně málo jako bonus.. proto ještě přihodím něco navíc, a to část rozhovoru s redaktorem magazínu, tedy to, co se do článku nevešlo.. jinak teda musím říct, že všem, kterým jsem ukazoval článek osobně, se moc líbil, tak snad se bude líbit i ostatním, i když člověk se samozřejmě nezavděčí všem, zvláště když se mezi námi najdou i závistiví lidi (ale já jsem přesvědčený, že jich rozhodně není většina a že drtivá většina lidí je normálně uvažujících)

 

o oblíbených předmětech...

"Na základní škole nejvíce asi tělocvik a angličtina, na střední docela překvapivě účetnictví, které většinou nepatří mezi oblíbené předměty. Potom se to lišilo dle specializací škola od školy, ale velký vliv na to vždy měla osoba učitele a jeho schopnost zaujmout."

osobní zkušenosti z českého školství, hodnocení...

"Já jsem se vždycky snažit nebrat školu jako nutné zlo a taky bych řekl, že jsem měl docela štěstí na učitele. České školství je rozhodně téma na dlouhé hodiny. Osobně bych neřekl, že je všechno špatně a docela mě mrzí, že hodně lidí tak na naše školství pohlíží. Samozřejmě těch problémů a námětů ke zlepšení je dlouhá řada – systém financování vysokých škol, úpadek učňovského školství, některé známé kauzy, odměňování učitelů a jejich společenské postavení, malá důvěra v náš vzdělávací systém ze strany podniků i široké veřejnosti, nekvalitní práce s talentovanými žáky a řada dalších témat. Na druhou stranu na všech úrovních našeho školství působí velké množství stále ještě nadšených kantorů, kteří svoji práci vnímají i jako poslání a ač se to někomu nemusí zdát, najdeme i dost studentů, kteří na sobě chtějí pracovat a pro které stojí za to pokusit se celý systém udělat lepším. Jenom na všechno nadávat je cesta, která nikam nevede."

co dělám mimo školu, co mám/nemám rád, oblíbená hudba, filmy, místa....

"Z hudby mám rád třeba britský pop-rock 90. let, tedy Oasis, Blur, Pulp. Líbí se mi třeba taky starší R.E.M., z těch současných například Coldplay nebo Bowling for Soup, z domácích (Slováky nepovažuji za cizince) asi nejvíce poslouchám Horkýže Slíže."

"U filmů záleží na náladě, mám rád nadčasové filmy vedoucí k určitému zamyšlení – Forrest Gump, Rain Man, ale rozhodně nezavrhuji ani české lidové filmy sloužící primárně k pobavení a k oddychu jako je třeba Dědictví, Okresní přebor nebo trilogie Slunce, seno…"

"Mám rád moře, přírodu, ale i velkoměsta. Strašně se mi líbilo třeba v Norsku, ale i Itálie nebo Francie mají něco do sebe.Hodně oblíbených míst mám samozřejmě ale i u nás – celé jižní Čechy, Šumava, Ledeč nad Sázavou. Taky se nestydím za to, že jsem pražským patriotem a vadí mi, když někteří lidi Praze dělají spíše jen ostudu."

"Mám rád originální věci a ještě více inspirativní zajímavé lidi, kdy je mi prakticky jedno, z jakého jsou oboru. Naopak nejvíce nesnáším lidskou závist a aroganci."

 

TAK A TEĎ UŽ TEN ČLÁNEK SAMOTNÝ :-)

 

—————

01.10.2013 13:40

Rozhovor o studiích

Úryvek z rozhovoru publikovaném na portále www.prazskypatriot.cz 

 

Kolik času jste strávil tvorbou diplomových prací?

Přiznám se, že to přesně spočítané nemám, pokud jde o čistý čas. Samozřejmě je to vždy v řádu měsíců, pokud jde o celkovou dobu realizace. Studentům můžu v téhle souvislosti doporučit jednu věc, a tou je naučit se poslepu psát na klávesnici. Já jsem dříve v těchto disciplínách i závodil, takže samotným psaním strávím určitě nepoměrně méně času než někdo, kdo neustále hledá písmenka a ušetřený čas se dá pak využít zase pro něco jiného, třeba i zábavnějšího.

Kde jste se na zkoušky učil?
Jsem ten typ, který na učení vždy potřeboval klid a obvyklé místo. Moc nechápu ty, kteří říkají, že se jim nejlépe učí u zapnuté televize či se sluchátky na uších. Ale samozřejmě každý potřebuje něco jiného.

Z jakých materiálů se Vám učilo nejlépe?
Podle mě je nejlepší učit se ze svých vlastních poznámek a materiálů, ale vzhledem k objemu učiva to asi není úplně reálné. V každém případě se vyplatí na přednášky chodit. Celkově je pro mě pak příjemnější koukat do knížky nebo obecně tištěného materiálu než do monitoru.

Čím jste se během studia živil a jaké je vaše současné zaměstnání?
Za dobu svého studia už jsem si toho i v praxi vyzkoušel poměrně dost. První pracovní příležitostí byla brigáda tazatele u agentury pro výzkum veřejného oddělení, dále jsem dělal na leasingovém oddělení jedné známé automobilky, specialistu marketingového výzkumu, finančního analytika, vyzkoušel jsem si brigádně i práci učitele na střední škole. V současné době se věnuji marketingu, konkrétně zpracování informací v kvalitativním marketingovém výzkumu, externě spolupracuji s několika firmami.

Kdo si chce přečíst a počíst více, nechť klikne na následující odkaz: www.prazskypatriot.cz/student-undefined-rekordman-ing-bc-jiri-matej-bruna-dis-c-m-mba-msc-jeste-si-udelam-doktorat-a-koncim/

 

—————

29.08.2013 19:03

K článku na Žena.cz (Aktuálně.cz)

Protože mám zkušenost, že sem na můj web občas zavítají i ti, kteří si třeba o mně (nebo ode mně) něco přečetli jinde, nedá mi to, abych nenapsal pár řádků k článku na portálu žena.cz, který dnes vyšel. Tedy vlastně ani k článku žádné doplnění nemám, spíše mě zaujaly některé komentáře.

Někdo tam měl pocit, že mi přispívá na zdravotní pojištění nebo snad na nějaké dávky z ÚP. Tahle obava je opravdu zbytečná, zdravotní pojištění si odvádím sám a dokonce jsem si ho odváděl několik let i v době, kdy jsem byl státním pojištěncem (do 26 let věku u studujících osob), tedy jsem ho platil dvakrát, protože jsem z důvodu většího rozsahu vykonávané práce nemohl pracovat na dohodu, tedy mohl (a co si budeme povídat, běžně to tak zaměstnavatelé dělají u studentů, že vykazují menší počet odpracovaných hodin aby se vešli do DPP) ale nedělal jsem to.. takže státu nedlužím ani korunu a ani korunu jsem v životě nedostal z žádného úřadu práce, žádného sociálního odboru, ani ve formě alimentů (lidová tvořivost je někdy neuvěřitelná).. kdo si to chce ověřit, nechť si u mě zažádá o kontakt na příslušné úřady :))

Jestli jsem pro někoho věčný student, tak mu to neberu. Já chápu pojem "věčný student" trochu jinak.. spíš jako někoho kdo funguje na škole, jak já tomu říkám, "protloukacím stylem".. zkrátka studuje jenom proto, aby studoval a je jedno co (samozřejmě logicky většinou volí "lehčí" obory) a je jedno s jakými výsledky a je jedno jestli nějakou školu dokončí.. a takoví prostě jsou, znám spoustu případů, kdy dotyčný studuje rok zemědělku, dva roky ekonomku, atd.. a v šestadvaceti skončí třeba s Bc., a to je někdy ještě úspěch.. nevím, jestli někdo, kdo všechny (nejenom závěrečné) zkoušky udělal napoprvé a všechny školy dokončil /čímž se nevytahuji, naopak každý úspěch je vždy i dílem štěstí/ je úplně stejným případem..

Pak jsem pochopil, že někteří diskutující mají špatné zkušenosti s lidmi, kteří měli titul MBA.. to je mi jako empatickému člověku líto, ale já za to opravdu nemůžu.. já sám taky znám pár blbců, co studovali MBA a třeba jejich firma zkrachovala a k lidem se chovali vykořisťovatelsky, no prostě jak hovada (tady na blogu si to můžu dovolit napsat)... znám taky pár blbců co mají titul Ing... pak taky pár blbců, co jsou bakaláři... no a taky znám pár blbců se základním vzděláním.. a naopak analogicky se stejnými tituly (nebo bez nich) jsem potkal i pár super lidí.. takže já moc nerozumím tomuto způsobu uvažování.. to je jako kdybychom řekli, že všichni Němci (i tedy Rakušáci, pro rejpaly :) jsou stejní jako Hitler nebo že nikdy nepojedu do takové nádherné země jako je Norsko kvůli tomu že všichni jsou tam Breivikové.. anebo naše oblíbené, Pražáci jsou takoví a takoví a Brňáci zase takoví.. vždyť je to k smíchu.. nevím, takhle uvažovat prostě odmítám.. ale ať si každý vybere, co je rozumnější jestli hodnotit lidi dle principu kolektivní viny, anebo ke každému přistupovat individuálně a hlavně ho hodnotit až tehdy, pokud s ním mám opravdu nějakou vlastní zkušenost.. co preferuji já, si nechám pro sebe, ale myslím že vnímavější už tuší :)

Jinak ať se na mě nikdo nezlobí, ale já budu i nadále dělat to co mě baví a co si myslím, že má smysl (nejenom studium, naplňují mě i další věci) a třeba se potkáme i pracovně.. mimochodem pracuji od druháku na střední (to mi bylo šestnáct) a jasně, kombinuju to stále se studiem, ale rozhodně to není tak, že bych měl dvě brigády jak někdo špatně pochopil z článku.. opravdu různých prací (i na HPP) bylo mnohem více, ale myslím že to nebylo předmětem článku.. smysl článku byl jiný.. a mnozí ho pochopili, jak jsem já pochopil z komentářů.. 

Jo, ještě jedna poznámka, Středočeský vysokoškolský institut tedy rozhodně zlikvidovaný není, před pár lety se spojil s VŠMIE a na tom není nic špatného.. i předtím i po spojení patří dle různých žebříčků mezi ty lépe hodnocené soukromé školy.. ale v pohodě, mně podobné dehonestování nevadí, pro mě tohle není první mediální zkušenost, takže mě to nepřekvapuje, ale přijde mi to hrozně nefér vůči třeba pedagogům zmíněné školy, z nichž někteří jsou opravdu uznávanými odborníky ve svých oborech. O kvalitě a nekvalitě škol, obecné úrovni VŠ a jejích studentů (učitelů) bych mohl psát dlouhé hodiny, ale to je asi zbytečné.

V každém případě moc díky těm, pro které byl článek zajímavý a třeba si z něj i něco pozitivního vzali.. děkuji za pochvaly a komplimenty, ale opravdu si nemyslím že to je nějaký důvod k obdivu.. sám se za nějakého borce opravdu nepovažuji.. jak bylo zmíněno v úvodu, nejsem žádný manažerský superman ale normální kluk (doufám tedy že i sympatický a asi i upovídaný, jak napsala autorka) který je asi zajímavý tím že studoval toho trochu více než je asi obvyklé a třeba i tím, že na to zrovna nevypadá :) .. toť vše..

 

 

—————

15.08.2013 21:52

Objevy významné, názory zcela bezvýznamné

Když tak občas brouzdám internetem, nepřestávám být (negativně) fascinován tím, jak velká skupina lidí má potřebu, chuť a touhu neustále se vyjadřovat, negativně vymezovat a moderně řečeno hateovat prakticky cokoliv.. já teda nevím, ale když například určitý druh hudby nebo konkrétní skupina mi nic neříká, nezajímá mě, tak nevidím nejmenší důvod proč si pouštět jejich klipy a otravovat ostatní, kterým se to líbí (… a každý má právo na to vybrat si „to svoje“), svými pseudo-názory a pseudo-komentáři.. přemýšlím, jaký vybrat příklad :) .. no Justina Biebera ne, ten je slavný už dost, tak třeba Evu a Vašku (těm přeci jen popularita trochu klesá :) – jako třeba podle mě tohle duo nemá s hudbou nic společného, ale že bych chodil na jejich stránky, nebo si pouštěl ty jejich orchideje nebo co to zpívají na youtube.com a snažil se je rádobyvtipně shodit, tak pro to fakt nevidím důvod.. pokud by jejich ´hudba´ potěšila byť jediného člověka (i když já to asi nikdy nebudu) tak podle mě má jejich tvorba smysl a každý ať si má vkus a preference jaké chce.. ale tohle internetové hatování nepovažuji za nějaké téma, o kterém bych se měl více rozepisovat.. zkrátka internet má řadu výhod a i nějaké nevýhody a jednou z nich je právě ten informační smog a balast tvořený například právě těmito bezcennými a bezvýznamnými komentáři a haty.. ono co si budeme povídat, z velké části je to pubertální záležitost.

Proč mě vlastně napadlo svůj blog věnovat podobnému tématu? Přivedl mě k tomu jeden novinový článek. Musím říci, že z poloviny velmi zajímavý článek a příjemně mě překvapilo, že onen příspěvek jsem objevil v magazínu, který je asi pravděpodobně považovaný za bulvární. Věnoval se novému objevu vědců ze Středoevropského technologického institutu. Zkusím to reprodukovat úplně jednoduše.. spoléhám na to, že můj blog nebude číst žádný vědec z onoho ústavu :) Tým vědců vymyslel filtrační papírek, který díky kvantovému proužku (tedy za použití nanotechnologií) dokáže prakticky okamžitě odhalit přítomnost viru, například chřipky.. Mimochodem jeden z vedoucích výzkumného týmu je třicetiletý docent. Už to samo o sobě stojí za pozornost. Můj skromný názor je takový, že tohle je opravdu super objev a navíc nanotechnologie mají velký potenciál i do budoucna co se týče jejích aplikací ve zdravotnictví, ale i v elektronice, optice, průmyslu a podobně. Ono dneska je to tak, že když chtějí lékaři zjistit, zda dotyčný má v sobě chřipkový vir, tak to jde pouze laboratorně, což je otázka několika dnů a samozřejmě do toho vstupuje i ekonomická stránka věci a jiné.. tady by byl výsledek prakticky hned a v případě nějaké epidemie (už jich taky bylo poměrně dost, i když nutno dodat, že některé z nich uměle vyvolané) to má logicky značný význam v tom smyslu, že budou mít epidemiologové nepoměrně včasnější a aktuálnější data či lépe řečeno podklady pro data a modely, na něž je možné reagovat.. i když teda nejsem z oboru, tak musím říct klobouk dolů.. není třeba ani dodávat, že vědci u nás dokáží mnohdy vymyslet opravdu zajímavou a užitečnou věc, přičemž jejich ohodnocení určitě většinou adekvátní není.. o to větší obdiv si zaslouží například jmenovaný Institut, jenž si za krátkou dobu svého fungování získal velmi slušné renomé po celé Evropě a v současné době jejich projekty získávají ty nejprestižnější vědecké granty.. no jo, ale to bysme nebyli v ČR, aby ti méně schopní ty schopnější, přesněji řečeno výsledky jejich /většinou dosti piplavé a soustavné/ práce hned neshodili, nerelativizovali či nezpochybnili.

Místo toho, aby autor článku dal větší prostor oněm vědcům, kteří by o onom objevu řekli něco více, tak skoro stejný prostor je věnován nějakým pochybovačným názorům nějaké snad lékařky a pak ještě jedné paní ze státního zdravotního ústavu nebo co.. ale že by to byly nějaké relevantní názory, to se fakt říct nedalo.. prý že když je k otestování třeba výtěru z nosohltanu, tak že se obávají, že to člověk-laik těžko zvládne.. nechci dělat chytrého, ale u každého nového objevu se tyhle nepodstatné technické detaily vychytávají až na konec a meritum věci je samozřejmě jinde. Meritum věci je to, že se jedná o zajímavý objev, který ušetří čas, peníze a umožní mnohem flexibilněji reagovat v případě epidemií atd.. navíc je tento objev potenciálně rozšířitelný i do dalších aplikací v medicíně.. ale nikdo nebrání těm, kteří umí jenom shazovat práci druhých, aby vymysleli něco lepšího.. nakonec když jsou tak chytří nebo chytré a všichni ostatní jsou laici, tak jim to půjde snadno, ne? ale vsadil bych se, že v životě vymyslí tak velký hovno, takže ať jsou radši zticha a nechají si své bezvýznamné názory, které jsou na úrovni těch v úvodu zmíněných pubertálních hatů.. jenomže s tím rozdílem, že u těch puberťáků jsem ochotný to vzhledem k jejich nevyspělosti tolerovat.. tohle je ale u nás typické: někdo něco vytvoří, vymyslí, objeví a ti ostatní, kteří nic nevytvoří, nevymyslí a neobjeví, tak místo toho, aby měli respekt a úctu k těm schopnějším, tak to prostě mají snahu shodit nebo hledat na tom mouchy, mnohdy i úplně nepodstatné..

Čím jsem starší, tím míň mi vadí, když se někdo snaží shodit mě.. když mi někdo řekne že jsem idiot, tak mu vřele poděkuju a slušně mu odpovím „ty seš taky idiot“ :) a je to pro mě uzavřená věc.. ale zároveň čím jsem starší, tím víc dokážu ocenit kvalitní práci kohokoliv jiného a tím víc mě štve, když ostatní tuhle kvalitní práci jiných shazují.. a tohle je učebnicový příklad.. musím říct, že mám i takovou zkušenost, že lidi, kteří opravdu něco umí a něco v životě dokázali, tak oni jsou právě těmi, kteří jsou schopní ocenit i práci jiných.. a určitě bych se chtěl zařadit mezi ně, ne mezi ty co umí jenom druhé shazovat.. a když už jsem se tak rozjel, tak se s vámi podělím o jednu hlášku, která mě taky spolehlivě dokáže vytočit, a tou je „měl se líp učit“.. hloupí lidé to používají často v souvislosti s výkonem povolání, které tito hloupí lidé považují za ´podřadné´.. teď nedávno jsem jel busem okolo rozkopané silnice, kde při zhruba 35 °C pracovníci pokládali asfalt.. jen tak na okraj, on ten asfalt má při pokládce teplotu někde mezi 130 – 190 °C v závislosti na asfaltové směsi (ropný asfalt x polymerové asfalty).. no a samozřejmě při takové příležitosti se najdou inteligenti, kteří řeknou „to je hustý v takovým vedru, no ale měli se líp učit“.. neuvěřitelně stupidní názor.. jako možná se třeba ti dělníci učili špatně.. já jsem se učil myslím hodně dobře, ale tihle lidi (a nejenom oni, takových profesí pracujících za opravdu těžkých podmínek je logicky mnohem více) mají tedy můj velký respekt, zatímco ti co kecají o tom učení jsou u mě hovada.. tak doufejme že jsem se svým dnešním blogem nikoho nedotkl… pokud ano, tak je mi to, upřímně řečeno, šumák :))) 

—————

27.07.2013 13:20

Vzdělávání - dobrodružství nebo nutné zlo?!

Není to tak dlouho, co více než milion dětí a studentů v různých koutech naší země dostalo vysvědčení a začaly jim tak vytoužené a sladké letní prázdniny. Při této příležitosti proběhlo médii i přání ministra školství, toho času v demisi, adresované právě všem těmto menším i větším školákům. Přiznám se, že ačkoliv příliš smysluplných nápadů, myšlenek a tezí z úst našich politiků bez ohledu na jejich politickou příslušnost obvykle neregistruji, tentokrát mě ministrův krátký vzkaz zaujal v pozitivním slova smyslu. V několika krátkých větách totiž vystihl podstatu vzdělávání. Studentům a žákům pan ministr totiž vzkázal něco v tom smyslu, že i když si teď od školních lavic dva měsíce odpočinou, což je třeba pořádně si užít, jejich vzdělávání se tím nepřerušuje, ani nekončí. Jenom se teď budou učit trochu jiným způsobem – cestováním, objevováním nových míst, navazováním nových kontaktů a získáváním nových zkušeností. Já bych k tomu dodal, že nejen výzkumy na toto téma, ale i zkušenosti mnohých hovoří o tom, že nejefektivnější učení je takové, kdy ani dotyčný nemá pocit, že se učí, tedy učení přirozené a nenásilné.

 

Věřím dokonce tomu, že mnozí se za ty dva měsíce prázdnin naučí a vzdělají více než v průběhu deseti měsíců formálně-školních, ačkoliv to může na první pohled vypadat jako lehce úsměvný paradox. Je známo, že tedy vedle sebe existuje vzdělávání v rovině formálně-školní, jež jsme si všichni minimálně devět let prožili a užili a vedle toho učení neformální. Učení se je skutečně celoživotní nepřetržitý proces, ačkoliv je v současné době bohužel chápáno převážně v rovině formální a instrumentální, tzn. vystudovat školu proto, abych získal zaměstnání a následně profesní vzdělávání s cílem udržení se na konkrétní pracovní pozici či případně s cílem dosažení určitého pracovního postupu. Vzdělávání má ale mnohem širší význam a rozměr než výše nastíněné, o čemž asi nemusím ty skutečně vzdělané přesvědčovat.

 

Celý článek si můžete přečíst na www.svobodauceni.cz

—————