Co už se do článku nevešlo
Možná někteří ze čtenářů zaregistrovali článek, který o mně dneska vyšel v Nedělním Aha!.. případně můžu poslat oskenovanou kopii :) V téhle souvislosti mě napadlo, že by asi nebylo úplně od věci nejen pro ty, kteří zavítají na moje webovky právě na základě zmíněného článku v novinách, tak trochu rozvést to, co bylo otištěno. Je samozřejmě logické, že do článku se vměstná jenom určitá část (většinou malá část) toho, co si redaktor při rozhovoru nahraje na diktafon. Jinak, ty nadpisy a použitá slova typu „šprt, rychlostudent“ apod. nemůžu říct, že by nějak nadchly, ale tak na druhou stranu to beru s nadhledem a s vědomím toho, že u novin (a nakonec je jedno, jestli u bulvárních nebo tzv. seriózních) jde přirozeně o to zaujmout titulkem.. doufám, že to tak berou i čtenáři.. takže v pohodě..
Mluvil jsem například o tom, že ač určitý studijní potenciál bylo patrně možné u mě rozpoznat už ve školkovém věku, a to v tom smyslu, že jsem se vlastně sám naučil číst, psát a počítat, na základní škole nic moc nenasvědčovalo tomu, že bych měl být nějak mimořádně studijně úspěšný.. v podstatě celé dětství jsem hrával fotbal, takže to u mě většinou probíhalo tak, že jsem šel ráno do školy, ze školy na trénink a potom už se mi nechtělo se do školy nějak dlouze připravovat, tudíž bylo u mě úspěchem, když jsem alespoň vypracoval domácí úkoly. I tak mi tahleta studijní aktivita nebo spíše neaktivita zpravidla stačila na vyznamenání. S tím samouctvím (v té době to byl vlastní zvýšený zájem o věci kolem, nikoliv přehnaná ambicióznost rodičů, abych už něco uměl, když půjdu do první třídy, jak je to nezřídka u některých rodičů k vidění) v raných letech byly spojené i určité problémy, třeba ve článku zmíněný nesprávný úchop propisky a je pravda, že tužku držím blbě dodneška :) .. ale žádné trauma z toho nemám, dokonce s paní učitelkou z první třídy jsem i teď v kontaktu a rád na ni vzpomínám.
V článku se píše také o brigádách a podobně, přičemž jsou tam uvedeny některé příklady toho, co jsem brigádně dělal jako práce na leasingu, výzkumy veřejného mínění nebo letáky.. určitě se za své první brigády nestydím, naopak, ale myslím že každému je jasné, že rozdáváním letáků se určitě například na MBA studium nevydělá :))) takže jenom doplním další pracovní zkušenosti (většinou krátkodobé) – specialista zpracování informací v marketingu, administrativní pracovník na ministerstvu, učitel střední školy, finanční analytik, různé doučování.. vzhledem k tomu, že jsem si snažil přivydělávat zhruba tak už od těch 17 let, tak je seznam poměrně pestrý.. že se nebojím žádné práce, to je super, že zaznělo.. kdo mě zná osobně, tak potvrdí, že v zimě se nestydím vzít do ruky koště a hrablo a odklidit sníh před vchodem do domu (někteří sousedi se naproti tomu koštěte evidentně štítí) nebo třeba na chatě rodičů odhrabat seno či natřít plot.. ale případní zájemci, kteří by mě chtěli zaměstnat v kuchyni na mytí nádobí, ať prosím nepíšou, to byla přece jenom trochu nadsázka.. V každém případě nesnáším lidi, kteří se nad někoho povyšují jenom kvůli tomu, že vystudovali tu či onu školu (tohle fakt nedělám) stejně tak nesnáším žebříčky prestižních a neprestižních povolání.. nemám rád ani falešné elitářství.. tyhle lidi a tohle snobství mám u prdele..
Pokud jde o vysněné povolání, opravdu mě to táhne ke vzdělání, už z toho důvodu že školní prostředí znám důvěrně a možná jsem už i malinko porozuměl tomu, o co hlavně ve vzdělávání jde (to by bylo na samostatný blog), nicméně si dovedu představit i práci v jiných oborech (marketing, mezinárodní obchod, finance, průmysl a řada dalších). Pro mě je důležité spíše to, aby v mé vysněné práci rozhodovaly schopnosti a dovednosti a ne to, jak komu kdo leze do prdele nebo leští kliky, což s ohledem na českou realitu není až tak skromné přání. Pak jsem také zmínil, že v každém případě bych chtěl zůstat v České republice. Přestože rád cestuju a třeba pracovní i jiné stáže si myslím, že jsou pro člověka velmi obohacující, tak si nedovedu představit, že bych žil dlouhé roky v zahraničí. Jsem hrdý na to, že jsem Čech a mám pocit, že po období velkých ideálů a nadšení před více než dvaceti lety bohužel teď v naší společnosti převládá pesimismus, částečně zcela oprávněný, plynoucí z toho že řada věcí se zde vzala za špatný konec.. tudíž teď více než kdy jindy je potřeba, aby talentovaní lidi neodcházeli do Německa, USA a podobně, ale aby se realizovali tady..
Taky bych nerad, aby vyznělo, že snad moji rodiče nejsou na mě hrdí nebo že jim jsou moje studijní úspěchy jedno.. tak to určitě není.. ostatně, všechno co dělám tak se snažím dělat tak abych za a) mohl sám sobě kouknout před zrcadlem do očí, za b) aby se za mě rodiče nemuseli stydět.. v rozhovoru jsem jenom říkal, že to berou normálně.. ono když někdy vidím některé rodiče, jak si nekriticky myslí a přímo či nepřímo zdůrazňují, že jejich dítě je to nejchytřejší, nejhezčí a nejšikovnější, tak na jednu stranu je to přirozené a lidsky pochopitelné, na druhou stranu směšné.. ale tak jasně, že naši na mě pyšní jsou.
A co bych dodal na závěr? Asi to, že přestože se teď často mluví o tom, jak je ta úroveň škol špatná, jak jsou špatní žáci, že i mnohdy učitelé nestojí za nic, tak že to není až tak hrozné.. jasně, školství před sebou táhne celou řadu neřešených či diletantsky a nekoncepčně řešených problémů (financování vysokých škol, vzdělávací soustava a některé slepé uličky v ní, věkový průměr pedagogů, postavení učitelů ve společnosti,…), ale já za tu dobu na různých školách potkal hodně výborných učitelů, kteří svoji práci nebrali jenom jako job, ale i jako své poslání a seberealizaci.. stejně tak se i v dnešní době najdou studenti, kteří se chtějí něco dozvědět, kteří se nesnaží podvádět a kteří chápou, že vzdělání má i jiný rozměr a přínos /získání nadhledu, větší vnitřní názorová svoboda, menší tendence k manipulovatelnosti, větší pokora tím jak člověk zjišťuje co všechno ještě neumí a nezná,…/ než jen vidinu vyššího výdělku v budoucnu.. a na těchto lidech je třeba stavět, jak se říká „zdola“. Taky by bylo fajn, kdyby se v budoucnu nestalo vzdělání privilegiem jako za feudalismu a aby studovali opravdu ti, kteří studovat chtějí a mají na to (myslím mentálně) a ne jenom ti, kteří mají bohaté rodiče..